Nogle tanker om madvaner

26. februar 2009

Alder:
6 mdr.

Nogle tanker om madvaner

Hej Helen

Min dejlige datter Sophie er nu 6 mdr, 6,1 kg og 74 cm lang.
Hun er en glad pige som gerne smiler til andre og som leger godt i sin kravlegård. Hun har i over måned kunnet vende sig både fra ryg til mave og omvendt og triller ofte fra den ene ende til den anden for at få fat i noget legetøj. Desuden prøver hun at krybe hen over gulvet hvis hun vil have fat i noget legetøj. Men hun kan ikke sidde selv endnu – slet ikke.

Jeg har prøvet flere gange at starte op med noget grød, men hidtil har hun ikke vist interesse for det. Sidst har jeg prøvet 14 dage i streg at give hende grød 1 gang om dagen, samme tidspunkt. Desuden har jeg, efter inspiration fra dine svar til andre, givet hende brød og frugtstykker i hånden at gnave på. Men lige meget har det hjulpet – hun vil ikke spise grød – hun spytter det ud og vender hovedet væk og kniber læberne sammen efter den første skefuld. Hun vil gerne gumle på brødet lidt men ikke frugten. Hun sidder gerne i sin skråstol når vi andre spiser for at hun kan være lidt med – men det ville jo være rart hvis hun kunne sidde med ved bordet snart…

Når hun ammes er hun ofte meget urolig – jeg skifter stilling og side for at ’lokke’ lidt mere i hende – alligevel varer en amning aldrig mere end max 10 min. Hun gylper meget og min veninde siger at det er fordi jeg overfodrer hende. Men jeg synes hun spiser for lidt.

Jeg havde nøjagtigt de samme problemer med hendes storesøster som i dag er 2 år. Hun var og er ikke interesseret i mad og vejer i dag kun 11 kg. ...

Annonce

... Jeg opgav amning allerede da storesøster var 3 mdr og gik over til MME og seneres også vælling i flaske – men hun sprang ikke op i nogen vækstkurver af det. I dag er det en konstant lokken og kamp at få hende til at spise. Jeg har f.eks aldrig fået hende til at spise grøntsags/kartoffelmos og da slet ikke kød. Det eneste hun ville have var rugbrød, pasta og havregrød – og det er for øvrigt også det eneste hun spiser i dag – ud over lidt håndfrugt. Derfor ville jeg så gerne at Sophie kunne få et bedre forhold til mad. Både min mand og jeg var meget tynde som børn, er i dag normalvægtige og har begge en ret god appetit. Storesøster er og har altid været et meget fremmeligt og glad barn.

Har du nogen gode ideer til hvordan jeg gør Sophie interesseret i mad? Tænker du også at hun spiser for lidt? Eller kan det passe at jeg overfodrer hende ?

Vores dagsrytme ser omtrent således ud:
04-05: Ammes og sover videre i mors seng
08.00: Vågner (jeg står op ved 7 tiden). Tilbydes bryst, men er ikke sulten
09.30 Ammes og puttes til lur
12.00: Vågner – ammes (det er her vi har prøvet med grøden, da hun ikke skriger af sult, men alligevel er sulten)
15.00 Vi henter storesøster i dagpleje og Sophie falder normalt i søvn en halv times tid når vi går.
16.00 Ammes
16.30-17 Powernap
17.30-18: Vågner – tilbydes bryst, men er ikke sulten. Sidder i skråstolen mens vi andre spiser
20.00 Ammes og puttes i egen seng
24.00 Ammes og puttes i egen seng

Håber du kan give mig nogle forslag.

Kærlig hilsen fra Sabine

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Annonce

Viden om børn:

Pethidin ved fødsel

Pethidin er et morfinlignende stof, som især blev brugt ved fødsler førhen i tiden. I dag vil man ofte vælge at tilbyde den fødende en epiduralblokade i stede, hvis hun har voldsomme smerter. I særlige tilfælde kan man dog stadig vælge at give pethidin til fødende. Det gives som injektion, og virkningen indtræder efter ca ½ time.

Der er en del bivirkninger forbundet med at give pethidiin, blandt andet kan det nedsætte ve-aktiviteten, give den gravide kvalme og gøre hende svimmel...

Læs mere i Babylex

Barselsorlov

I har begge ret til at holde barselsorlov, når I skal have et barn. Der er mange muligheder for at dele, forlænge eller udskyde orlovsperioder. De økonomiske vilkår for orloven afhænger af jeres jobsituation.

Hovedreglen er, at kvinder har ret til fire ugers barselorlov før fødslen og 14 uger efter fødslen. Mænd har ret til to ugers orlov i løbet af de første 14 uger. Herefter har I 32 ugers forældreorlov hver, som I frit kan fordele mellem jer. Det er dog kun i 32 uger af jeres...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Det går bare rigtig godt med vores datter :) Vi har ingen kamp ved sengetid længere, hun er endelig begyndt at gå selv og hun stortrives.

Tak, Cecilies mor